zamknij
POLECANE

Z problemem suchej skóry boryka się bardzo dużo osób. Niektórych problem te...czytaj więcej

5 sposobów na zbudowanie własnego poczucia wartości

Wydaje się, że w tych czasach każdy ma zadartego nosa i pewnie siebie kroczy przez życie. Niestety statystyki wskazują kompletnie inaczej, większość z nas ma bardzo niskie poczucie własnej wartości i krytykuje się za każdy krok podjęty w życiu. Zdarza się, że odpuszczamy nowe możliwości, bo wydaje nam się, że sobie nie poradzimy. Jak zmienić ten brak wiary w siebie? Jak pozwolić sobie rozkwitać i sięgać jak najwyżej? Sprawdź nasze 5 sposobów na zbudowane własnego poczucia wartości.

Zmień sposób w jaki formułujesz swoje cele
Wiadomo, że za zdaniem „Odniosę sukces!” tkwi wiele pozytywnych myśli i zamiarów, ale jest jeden krytyczny problem – taki sposób myślenia właściwie dobija osoby z niskim poczuciem wartości. Czemu? Nasz mózg i sposób w jaki myślimy odbiera takie zdanie jako coś niewykonywalnego. Automatycznie na pulpicie naszej osoby pojawia się powiadomienie „proces nie może zostać wykonany” i tyle z naszych zmian. Takie powiedzonka, ironicznie, sprawdzą się tylko u osób, które znają swoją wartość. Jeśli chcemy pomóc sobie, warto zmienić „odniosę sukces” na proste „Będę się starał tak długo, aż w końcu odniosę sukces!” – brzmi bardziej realnie i nie powoduje spięć w umyśle, prawda?

Poznaj swoje mocne strony i rozwijaj je

Poczucie wartość często zbudowane jest na zasadzie demonstracji naszych umiejętności i osiągnięć zarówno w życiu jak i w miejscach, które coś dla Ciebie znaczą. Jeśli uważasz, że jesteś dobrym kucharzem, gotuj dla znajomych częściej. Jeśli uważasz, że masz dobrą kondycję i jesteś dobrym biegaczem, zapisz się na maraton. Sprawdź się w tym, w czym jesteś dobry. Praktykuj, ćwicz, pokazuj innym ale przede wszystkim sobie, że potrafisz.

Naucz się akceptować komplementy

Im mniejsza jest nasza pewność siebie tym większy mamy problem z akceptacją komplementów, co dodatkowo utrudnia nam jakikolwiek postęp. Ustaw sobie wyzwanie i naucz się pierwsze tolerować a potem akceptować komplementy. Zacznij od przygotowania odpowiedzi, które podczas stresu na szybko z siebie wyrzucisz. Z czasem, nauczysz się je akceptować naturalnie i będziesz wiedział jak odpowiadać. Naucz się czerpać przyjemność z tego, że inni Cię doceniają.

Wyeliminuj krytycyzm wobec siebie samego i naucz się chwalić siebie

Niestety, kiedy nasze poczucie wartości jest niskie, mamy tendencję do niszczenia go jeszcze bardziej. Ponieważ naszym celem jest podniesienie poziomu pewności siebie i swojej wartości, musisz zastąpić autokrytykę, pochwałami dla siebie. Kiedy znajdziesz się w momencie, gdzie Twój samokrytyczny monolog wejdzie do akcji, zapytaj samego siebie, co powiedziałbyś swojemu przyjacielowi gdyby był w tej samej sytuacji. Mów do samego siebie. Zamiast niszczyć – podbuduj siebie.

Potwierdź swoją wartość

To ćwiczenie pozwoli Ci zbilansować potknięcia. Zrób listę cech, które mają znaczenie w pewnym kontekście. Przykładowo, jeśli randka się nie powiodła, spisz na kartce dlaczego jesteś dobrym kandydatem na partnera. Rób tak za każdym razem, kiedy poczujesz się gorzej. Potem z tej listy wybierz jedną cechą i opisz ją lepiej pod tym kątem. Dlaczego bycie lojalnym jest ważne w związku? To da Ci dodatkową dawkę pewności siebie.

Tagi: , , , ,

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page